Gert Camfferman‎ > ‎

Voordelen te behalen met het gebruik van veerkracht in spieren en pezen.

Geplaatst 15 dec. 2016 03:00 door Gerdy C   [ 12 jan. 2017 11:23 bijgewerkt ]

Veerkracht als aanvulling op direkte kracht.

Je kunt op de lopers met succes gebruik maken van de veerkracht van je spieren en je pezen. Hieronder volgen twee toepassingen daarvan: Een 'bounce' met het wapen en het terugveren in je voorste been.  

De 'bouncende wering' ('contra intuitief' weren :-)

Bij het weren van een aanval naar de borstzijde blijkt dat je gebruik kunt maken van de 'bounce' beweging zoals je die in je wapen kunt ervaren direkt na het aanknijpen bij een aanval. Deze onstaat uit de rek die je pezen en spieren ondergaan van het naar voren kantelende wapen. Mbv die veerkracht kun je je wapen ook weer heel gemakkelijk terug laten veren (als je je kneep tijdig ontspant :-). In een poging te verduidelijken wat ik bedoel heb er een voorbeeld bijgezocht. Kijk maar even naar de manier waarop Hannah Ford haar drummers stokje terug laat komen op deze video rond 4:40. 

Klik even rond 4m 40

 

YouTube Video


toevoeging op 12 jan 2017 : Er is nog een follow up post met een demo video. Zie helemaal onderaan deze post.

Als je deze techniek gebruikt zit het 'contra intuitieve' erin dat je ipv rechtstreeks te weren eerst ahw een 'tegenaanvals beweging' inzet, meteen gevolgd door die bounce. Je kling komt daardoor met grote snelheid terug en hij haalt daarbij gemakkelijk de aanvallende kling in.  

Voordelen en nadelen van de bouncende wering

Deze manier van weren van een aanval naar de borst heeft drie grote voordelen en een nadeel: 1- Je zult merken dat de aanvaller erdoor wordt verrast en verstoord. 2- Jouw kling blijft je continu verdedigen omdat hij de aanvallende kling aan de binnenkant volgt. De snelheid van het volgen blijkt gemakkelijk aan te passen mbv het minder of meer draaien van je onderarm. 3- Terwijl je met een 'klassieke wering' het tempo opgelegd wordt door het initiatief van je partner, is het met deze actie zo dat jij degene bent die het tempo bepaalt !  

Een nadeel zit 'm erin dat de actie contra intuitief aanvoelt en dat je waarschijnlijk deze beweging 'van nature' niet durft te doen. Het voelt aan alsof je de aanvallende kling nooit op tijd zult kunnen weren. Je moet er dus een tijdje voor oefenen om het onder de knie te krijgen en de effectiviteit ervan te ervaren en daarmee verdwijnt dan dat gevoel.

Toevoegen van een minime draaiing in de heupen

Als je aan deze beweging nog een minime draaing van je heupen toevoegt (zie: Weren met gebruik van 'structuur') dan kun je lachen over het verrassende effect van deze hele actie.

Terugveren na instappen

De tweede toepassing van veerkracht zit hierin: Je kunt vroegtijdig een klein stukje instappen bij een aanval (!) maar dan wel direkt gevolgd door een (vergelijkbare) bounce die je kunt halen uit het terugveren op je voorste been. Oftewel doordat je jezelf direkt na het instappen terug kunt laten veren in je voorste been is het totale effect van de actie een vergroting van de afstand, terwijl het begin ervan een tegenaanval suggereert die de afstand zal doen verkleinen. Hiermee introduceer je dus allerlei 'rekenfouten'. 

Kombinatie

Als je dit instappen-terugveren kombineert met de bovengenoemde verstorende wering dan kan het effect daarvan zo groot worden dat je soms het gevoel van een fysieke botsing ervaart. En heb je dat idd, dan kun je rustig uitzoeken waar je een treffer kunt paatsen. Maar ook in minder spectaculaire gevallen wordt de aanval vaak onderbroken en pakt de overbijvende afstand gunstig uit voor een tegentreffer.

Follow up post met demo video :  Demo video: Een verende wering



Gert


Comments