Lesmateriaal


Zijn Martial Art principes bruikbaar op onze schermlopers ?
wordt hier vervolgd

Trainer Gert Camfferman haalt voor zijn lessen veel inspiratie uit Martial Arts zoals Tai Chi en Aikido.

Melle

Melle heeft behalve het vernieuwen van de site ook het leuke idee bedacht om mbv video's (en uitleg) een impressie te geven over wat wij op de loper als bruikbaar en inspirerend ervaren uit TaiChi en Akido, zowel op het gebied van beweging als ook bij het vergroten van je ruimte op het mentale vlak. Onderstaande is de neerslag van woensdag avonden trainen en uitzoeken met René samen.

Weren met gebruik van 'structuur'

In het algemeen is het technisch gezien voor ons 'een ontdekking' geweest dat je ipv met de gewapende arm alleen, ook kunt weren met 'structuur' van de gewapende arm plus lichaamshouding en misschien is dit voor een aantal Palloti onder jullie niet nieuw, maar voor ons was het dat zeker wel. Pareren zoals ik het heb geleerd van mijn leraar Lajos Nagy (Hongaarse school) is je gewapende arm naar de verschillende werings posities brengen. Ik zou er zelf nooit op gekomen zijn, maar dankzij de Tai Chi hebben we ontdekt dat je een minieme verandering in de stand van je heupen kunt toegevoegen. Als je dat doet, is er natuurlijk een geringere positieverandering van de arm nodig. Je ervaart dan dat je met minder inspanning een verrassend veel gemakkelijker en minder goed waarneembare wering krijgt.

Als je dit leest, denk je misschien dat dit bovengenoemde draaien veel te traag is voor het moderne schermen omdat er een grotere massa verplaatsing bij nodig lijkt te zijn. Dat dacht ik natuurlijk ook, maar de vergissing daarbij zat 'm erin dat ik over het hoofd zag dat de heupen zo enorm krachtig zijn en dat de snelheid daarom gemakkelijk uit de samenwerking arm/heupen wordt gehaald. Ook blijkt de eindpositie gunstiger uit te pakken, wat bijdraagt aan de effectiviteit. Kortom: de ervaring is beduidend anders dan de gedachte erover :-).

Over het gebruik van 'structuur': Op boven beschreven manier werkt de gewapende arm met de rest van het lichaam samen toe naar een positie waar het bedreigende wapen 'op strandt'. Dat is wat bedoeld wordt met 'structuur'. Anders gezegd ervaar je dat het niet meer zo is dat de werende arm het bedreigende wapen 'weg moet nemen', maar dat het de structuur is - waar het hele lichaam bij betrokken is - waar de wering uit voortkomt (kwalitatief een beduidend andere en erg prettige ervaring). En heb je dit tegenover je, dan moet je heel goed opletten om überhaupt waar te nemen dat er wordt geweerd.

Het achterwaarts wijken, met gemak 5 à 10 cm verder

Via Tai Chi instructor Ian Sinclair (thank you Ian !)  kwamen we op het volgende: Bij het wijken achterwaarts op de loper blijk je met gemak 5cm à 10cm meer te kunnen halen mbv de 'Pivot' die door Ian zeer gedetallieerd wordt uitgelegd in de onderstaande video. Deze video is zeer uitgebreid en ik raad je aan om meteen naar rond 7:47 te springen waar je ongeveer een schermstelling ziet ontstaan. Laat je svp niet afleiden door de details over de armen, het gaat puur om de stelling en op 8:47 zit 'm de kneep ;-), nl. Push down the right thigh. Als je dit eerst doet voordat je achteruit springt ervaar je meer gemak en win je  5cm à 10cm (!), zowel voor jezelf als voor je partner een grote verrassing. Mocht je het niet uit deze video halen maar wel geinteresseerd zijn dan doe ik het je gewoon even voor. Als je denkt dat het tijd verlies oplevert, dan kan ik je verzekeren dat de winst in snelheid en afstand (en gemak !) dat glansrijk compenseert, niet in het minst door de vergissing in de afstand die je je partner ziet ervaren. 

YouTube Video



Verdere uitleg bij onderstaande video's volgt nog.

YouTube Video